wtorek, 13 marca 2012

Księżyc to Żyd (2011)

[DVD/INNE]


Dziwny film dokumentalny, który pozostawił mnie z mieszanymi odczuciami. Otóż pewien kibol, który Żydów nienawidził, dowiaduje się pewnego dnia, że sam pochodzi z rodziny o korzeniach żydowskich. Początkowy bunt przeradza się w zainteresowanie, a z czasem i praktykowanie religii żydowskiej.

Przede wszystkim niejasna jest dla mnie motywacja głównego bohatera. Swego czasu nieco się konwertystami interesowałem i wiem, że zmiana religii zazwyczaj jest owocem poszukiwań etycznych, filozoficznych, gdzie człowiek po wielu porównaniach, odkryciach i przemyśleniach decyduje, że dany system religijny odpowiada mu bardziej niż inny ponieważ… Tymczasem bohater tego filmu (przynajmniej widziany oczyma reżysera) decyduje się na zmianę religii, kiedy dowiaduje się, że ma korzenie żydowskie. To wszystko. Gdybym dziś dowiedział się, że moi przodkowie pochodzą z Grecji raczej nie zostałbym nagle Grekiem, nie uczyłbym się greki i nie zaczął gotować wedle poetyki kuchni śródziemnomorskiej. U bohatera zmiana nie jest efektem poznania i zrozumienia, a raczej dziwnego poczucia obowiązku wobec poprzednich pokoleń? Wyrzutów sumienia? 

W dodatku nie mam pojęcia, po co wrzucono „wypowiedź” kibola, który co chwilę używa „kurwa” i do filmu nic nie wnosi. W ogóle wątek kibiców w filmie prowadzony jest zupełnie nieporadnie. Nie mówi o tym środowisku nic, czego byśmy nie wiedzieli, a konfrontacja bohatera z jego przeszłością jest powierzchowna.
Szkoda czasu na takie dokumenty. Temat ciekawy, ale wykonanie jak to zwykle u nas w Polsce.

Moja ocena: 5/10    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz