wtorek, 28 lutego 2012

Inside Job (2010)

[DVD/INNE]



Kapitalny dokument przedstawiający kulisty ostatniego wielkiego kryzysu ekonomicznego, będący zarazem diagnozą ostatniej fazy kapitalizmu. Film ten przykuł moją uwagę skuteczniej niż większość filmów akcji, jakie w ostatnich kilku miesiącach widziałem. Twórcy w bardzo prosty sposób, zrozumiały nawet dla takiego laika jak ja (mój ostatni kontakt z ekonomią to podstawy przedsiębiorczości w liceum) pokazali, jak cała machina kryzysowa została zbudowana i rozpędzona przez ludzi odpowiedzialnych za to, co stało się nie tak dawno temu, a czego skutki odczuwać będziemy zapewne przez długie lata. Siłą tego dokumentu jest jego prostota. Nie mamy tu żadnych teorii spiskowych, a tylko jasno wyłożony wywód na temat kryzysu. Ogromne wrażenie robi to, jak nawet najprostsze pytania wywołują w rozmówcach zmieszanie, czy nawet „zmuszają” do kłamstwa. Przerażające jest to, jak łatwo ludzie „trzymający władzę” (xd) mogą kontrolować nie tylko światowe rynki, ale też politykę i co gorsza – wszystko uchodzi im na sucho mimo niezbitych dowodów winy. Nie ważne, kto stoi u steru władzy w USA – republikanie czy demokraci – wszyscy muszą liczyć się z elitą świata finansów, która rozdaje karty wedle uznania, nie dbając już nawet o bardziej wyszukane pozory. My – przeciętni obywatele – stoimy na samym dole piramidy społecznej, która niewiele zmieniła się od czasu starożytnego Egiptu.   

„Inside Job” w prosty sposób przedstawia to wszystko i wiele więcej. Jedyne, co mi się nie spodobało w tym filmie, to monolog twórców na końcu, który prezentuje poziom egzaltowanego ucznia gimnazjum i jest trochę jak policzek dla widza. Poza tym, jak dla mnie obok „Człowieka na linie” najlepszy oscarowy dokument ostatnich lat. 

Moja ocena: 9-/10

1 komentarz:

  1. Wybacz, a ja odwrotnie z tym filmem miałem. Prędzej udowodnię, że przyczyną kryzysu jest siedem grzechów głównych wszystkich amerykanów, niż to że cała wina leży po stronie władzy i kilkunastu chciwych bankierów.

    OdpowiedzUsuń