piątek, 10 lutego 2012

Dzieciaki / Kids (1995)

[DVD/INNE]



„Dzieciaki” to jeden z głośniejszych filmów lat 90., dla pewnych grup społecznych wręcz pozycja kultowa. Ja sięgnąłem po film tylko dla Sevigny, którą bardzo lubię i cenię.
To, co jest chyba największą zaleta tego filmu, to dość znaczne wycofanie się reżysera, który praktycznie pozwala temu obrazowi opowiadać się samemu. Bardzo często odczuwałem wręcz paradokumentalny klimat tego filmu. Nie ma tu zbyt wiele moralizatorstwa, oceniania bohaterów. Pod wieloma względami film ten przypomina reportaż. Dziś kilku aktorów występujących w tym filmie już nie żyje, z różnych przyczyn, co tylko pokazuje jak bardzo autorzy zbliżyli się do prawdy. „Dzieciaki” są dość mocne, ale nie przesadzone. Nie jesteśmy tu katowani widokiem rozkładu dzisiejszej młodzieży, dzięki nie dramatyzowaniu na siłę, co nie zmienia faktu, że to, co widzimy budzi wstręt i mocny sprzeciw. Trochę jest to też obraz jednostronny. W życiu bohaterów nie ma miejsca na nieskrępowaną radość, jak i ekstremalnie negatywnie (odczuwane) przeżycia (nawet gwałt dyktowany jest bardziej nudą niż niepohamowanym popędem). Wszystkie emocja są letnie, ale też nie ma się co dziwić, w końcu to obraz ludzi niedorozwiniętych emocjonalnie (chociaż to spore uproszczenie z mojej strony).

Moja ocena: 7+/10   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz