środa, 4 kwietnia 2012

¥ Atlas Śródziemia

[KSIĄŻKA]


*Atlas Śródziemia* ~ Karen Wynn Fonstad ~
Tytuł oryginału: The Atlas of Middle-Earth
Stron: 210 przekład: Tadeusz A. Olszański
Wydawnictwo: Amber (2007)




Atlas zacząłem przeglądać już w zeszłym roku (a kupiłem go chyba w 2009), skończyłem zaś kilka dni temu. Pierwsze, co trzeba podkreślić przy - nawet tak króciutkim omawianiu tej pozycji jak moje -  to ogrom pracy, jaki włożyć autorka musiała w skomponowanie tej książki. Ja należę do osób, które nie grzeszą wyobraźnia przestrzenną, a czytanie przeze mnie mapy na wycieczkach kończy się zazwyczaj wielogodzinnym błądzeniem. Dlatego tez atlas ów jest wręcz nieocenioną pozycją dla osób mi podobnych:) Na napisanie takiego dzieła składa się nie tylko wiedza geograficzno-kartograficzna, ale przede wszystkim bardzo dokładna znajomość tekstów i rysunków Tolkiena -  do wielu z nich polski czytelnik nie ma dostępu (bo „Historii Śródziemna” chyba jeszcze długo nie uświadczymy w naszym języku w całości). Oczywiście trzeba pamiętać, że czasem autorka musiała podjąć arbitralne decyzje (może się więc mylić, co do zamysłów Tolkiena), dlatego dobrze traktować ten atlas bardziej jako uporządkowanie wskazówek.

Mam jedną uwagę co do map w atlasie – czasem są one bardzo mało czytelne, np. mapy specjalistyczne na końcu książki. Czasem wypadałoby zastosować wkładki niż upychać mapę na dwóch stronach, przez co tez traci na czytelności. Niemniej, jestem pewien, że teraz każdej lekturze Tolkiena towarzyszył już będzie ten atlas, który nie tylko jest świetnym przewodnikiem, ale jeszcze raz pokazuje jak kompleksową, niesamowitą wręcz wizję miał autor odnośnie swego świata, jak bardzo starał się dopracować detale i  stworzyć świat, w którym subkreacja przenikałaby każdą jego sferę.

Moja ocena: *****/6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz